گروه بازرگانی نوید

هسته ورق آهن چیست ؟ اصلی ترین معیار در خرید ورق هسته ای سیلیس دار چیست؟

فهرست مطالب

هسته آهن

هسته ها با مشخصات مختلفی وجود دارند که فریت نفوذ پذیری بیش تری دارد و بر عکس پودر آهن چگالی شار بیش تر ولی نفوذ پذیری کم تری دارد و هسته ورق آهن هم چگالی شار بالایی دارد و هم نفوذ پذیری آن زیاد است. بر اساس فرکانس کاری و میزان نفوذپذیری هسته های فریت و پودر آهن را دسته بندی می کنند. رل سیلیکون استیل غیر گرا به طور تجاری نیز به نام ورق سیلیس ، هسته آهن معروف است. برای آشنایی بیشتر با ورق سیلیس می توانید مقاله ی ورق سیلیس چیست؟ را مطالعه فرمایید. در این نوشته قصد داریم که هسته های ورق آهن را بررسی کنیم. 

هسته ورق آهن

در فرکانس های پایین یعنی کمتر از ۱ کیلوهرتز از هسته های آهنی برای ساخت سلف و ترانس استفاده می شود. زیرا در این رنج فرکانسی، معمولا اندوکتانس ها بیشتر از ۲۵ میلی هانری و حتی ممکن است به هانری نیز برسد. پس نیاز به هسته ای است که بتواند نفوذپذیری مغناطیسی بالایی داشته باشد تا با تعداد دور سیم پیچی کمتری به اندوکتانس لازم برسد. در میان تمام مواد، هسته های ورق آهن بیش ترین نفوذ پذیری مغناطیسی را دارند که میتواند بیش از ۱۰۰۰۰ باشد. پس برای طراحی سلف و ترانس در این رنج فرکانسی می شود از هسته فریت هم استفاده کرد اما سایز نهایی آن حدود ۵ الی ۱۰ برابر هسته آهنی خواهد شد که منطقی نخواهد بود.

 این هسته ها از ورقه های نازکی ساخته شده اند که سطح آن ها با توجه به قدرت ترانسفورماتور ها محاسبه می شود. برای کم کردن ضایعات آهنی هسته ترانس را نمی توان به طور یکپارچه ساخت. بلکه معمولا آن ها را از ورقه های نازک فلزی که نسبت به یکدیگر عایق‌اند، می سازند. این ورقه ها از آهن بدون پسماند با آلیاژی از سیلیسیم (حداکثر ۴٫۵ درصد) که دارای قابلیت هدایت الکتریکی و قابلیت هدایت مغناطیسی زیاد است ساخته می شوند.

برای عایق کردن ورق های ترانسفورماتور، قبلا از یک کاغذ نازک مخصوص که در یک سمت این ورقه چسبانده می شود، استفاده می کردند اما امروزه بدین منظور در هنگام ساختن و نورد این ورقه ها یک لایه نازک اکسید فسفات یا سیلیکات به ضخامت ۲ تا ۲۰ میکرون به عنوان عایق در روی آن ها می مالند و با آن ها روی ورقه ها را می پوشانند. علاوه بر این، از لاک مخصوص نیز برای عایق کردن یک طرف ورقه ها استفاده می شود. ورقه های ترانسفورماتور دارای یک لایه عایق هستند.

اصلی ترین معيارها در خرید  ورق سیلیس هسته سيليس دار

۱- کيفيت

  • درصد متناسب سيليس
  • ضخامت ورق های الكترونيكی
  • ميزان عایق بودن ورق ها

۲- قيمت

قيمت در بازار جهانی نقش اساسی دارد و دليل آن هم وجود کالا های توليدی توسط سایر کشورها می باشد، بنابراین داشتن قيمت مناسب که توان رقابت با محصولات رقبا را داشته باشد لازم و ضروری است.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  کاربرد ورق سیلیس در ترانسفوماتور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا