گروه بازرگانی نوید

کاربرد ورق سیلیس در ترانسفوماتور

ورق­ های سیلیس­ دار به عنوان یکی از قطعات اصلی ترانس قدرت و توزیع می­ باشند که این ترانس ها نقش اساسی در شبک­ه ‌های انتقال برق در کشور را بر عهده دارند، از طرف دیگر ورق­ های سیلیس دار در ترانس ­ها و ترانسفورماتورهای کوچک و خانگی نیز به کار می­ روند و نقش اساسی را در تنظیم ولتاژ وسایل برقی خانگی به عهده دارند.

فهرست مطالب

ترانسفورماتور

امروزه ترانسفورماتور وسیله لازم و ضروری در دستگاه‌های انتقال انرژی الکتریکی و توزیع انرژی الکتریکی متناوب است. ترانس ها به طور بسیار وسیعی در مدارهای وسایل الکترونیکی و مدارها و دستگاه‌های خودکار یا اتوماتیک و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی و تطبیق ولتاژ مورد نیاز جهت تغذیه مصرف کننده­ هایی از قبیل یکسو سازها و مبدل‌های جریان دائم به جریان متناوب، شارژ کننده­ های باطری و ایجاد دستگاه‌های چندین فازه از دستگاه‌های دو فازه و سه فازه و در ارتباطات به منظور تطبیق امپدانس و همچنین در سیستم‌های قدرت به منظور بالا بردن ولتاژ برای انتقال اقتصادی قدرت یعنی پایین آوردن ولتاژ به مقادیر مورد نیاز به کار می ­روند. یکی از اجزای اصلی ترانسفورماتورها هسته ترانسفورماتور می ­باشد. هسته ترانسفورماتور متشکل از ورقه­ های نازک است که سطح آن‌ها با توجه به قدرت ترانسفورماتورها محاسبه می­ شود.

برای کم کردن تلفات آهنی، هسته ترانسفورماتور را نمی­ توان به طور یکپارچه ساخت بلکه معمولا آن‌ها را از ورقه­ های نازک فلزی که نسبت به یکدیگر عایق­ اند، می­ سازند. این ورقه­ ها از آهن بدون پسماند با آلیاژی از سیلیسیم (حداکثر ۴٫۵ درصد) که دارای قابلیت هدایت الکتریکی و قابلیت هدایت مغناطیسی زیاد است ساخته می­شوند. به این ورق­ ها، ورق هسته ­ای سیلیس­ دار می­ گویند که جنس آن‌ها از فولاد سیلیسیم ­دار موسوم به مغناطیسی است. برای عایق کردن ورق­ های ترانسفورماتور، قبلاً از یک کاغذ نازک مخصوص که در یک سمت این ورقه چسبانده میشد، استفاده می­ کردند اما امروزه بدین منظور در هنگام ساختن و نورد این ورقه‌ها یک لایه نازک اکسید فسفات یا سیلیکات به ضخامت ۲ تا ۲۰ میکرون به عنوان عایق در روی آن‌ها می­ مالند و با آن‌ها روی ورقه ­ها را می­ پوشانند. علاوه بر این، از لاک مخصوص نیز برای عایق کردن یک طرف ورقه‌ها استفاده می‌شود.

ترانسفورماتورها از وسایل بسیار مهم در تبدیل جریان و ولتاژ الکتریکی متناوب هستند. رل سیلیکون استیل ورق­  سیلیس ­دار به عنوان هسته اصلی ترانسفورماتورهای قدرت و توزیع می ­باشند که این ترانسفورماتورها نقش اساسی در شبکه­‌های انتقال برق در کشور را بر عهده دارند. ورق فولادی سیلیس ­دار با دانه­ های جهت‌دار مغناطیسی منظم ساخته می­شود و به صورت رل تهیه می‌شوند. هسته ترانسفورماتور متشکل از ورق‌‌های نازک است که سطح آنها با توجه به قدرت ترانسفورماتور محاسبه می شود. این ورقه‌ها از آهن آلات ضایعاتی با آلیاژی از سیلیسیم که دارای قابلیت هدایت الکتریکی و قابلیت هدایت مغناطیسی زیاد است ساخته می شوند. ورق‌های هسته‌ای سیلیس دار هم در ترانسفورماتورهای قدرت و هم در ترانسفورماتورهای توزیع و همچنین در انواع دیگر ترانس‌ها و ترانسفورماتورها بکار می روند.

برای اطلاعات بیشتر از ترانسفورماتورها می توانید مقاله ترانسفورماتور چیست؟ را مطالعه کنید.

ورق سیلیس برای موتورهای دیزلی و ترانس ها

بسیاری از انواع دستگاه های الکتریکی از یک مواد مغناطیسی نرم مانند شار نوری استفاده می کنند. ورق سیلیس که اغلب به عنوان “رل سیلیس” نامیده می شود، مواد معمولی مورد استفاده برای موتورها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و سلف است. نفوذ پذیری بالا، خواص کوکریتیو و خواص کوارتز میله های آرینولد (GOES) و غیر آهنی (NGOES) سیلیکون استیل مناسب برای سرعت بالا، موتورهای با کارآیی بالا و برنامه های کاربردی ترانس هستند. هر نوع ورق سیلیس در انواع ضخامت و عرض موجود است. هر دو نوع مزایای خاصی نسبت به مواد جایگزین برای طیف وسیعی از کاربردها دارند. هنگامی که به طور مطلوب به یک کاربرد خاصی اعمال می شود، هر نوع از کارآیی بیشتری از ورق سیلیس ارائه می دهد که باعث افزایش تراکم انرژی و صرفه جویی در انرژی می شود.

ورق سیلیس برای ماشین های الکترومغناطیسی که جهان ما را قدرت می دهد ضروری است. ورق سیلیس به عنوان هسته های ترانس برای همه چیز از ژنراتور های برق تا ترانسفورماتور به موتور استفاده می شود. ورق سیلیس کارآمد برای زندگی مدرن ضروری است. تولید انرژی تبدیل انرژی مکانیکی به برق از انواع مختلف توربین است. انرژی تولید شده بلافاصله به ترانس های قدرت بزرگ تغذیه می شود تا ولتاژ برای انتقال موثر انرژی بر روی مسافت های طولانی افزایش یابد. ترانسفورماتورهای قدرت متوسط و ترانسفورماتورهای توزیع محلی، نزدیک تر به مقصد خود ولتاژ برای استفاده ایمن را کاهش می دهند. برق قلب جهان مدرن ما است. ما متعهد به ارائه کارآمدترین ورق سیلیس می باشیم. به دنبال آینده، ما متعهد به توسعه نسل بعدی ورق سیلیس می شویم که ترانس ها، ژنراتورها و موتورهای کارآمد تر از جمله موتورهای مورد استفاده برای استفاده از وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی را خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  کاربرد انواع عایق و پوشش ورق سیلیس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا