گروه بازرگانی نوید

سیلیسیم و نقش آن در صنایع مختلف

سیلیسیم

سیلیسیم به انگلیسی سیلیکون (Silicon) با نماد Si عنصری شیمیایی از خانوادهٔ شبه فلزها است که در گروه چهارم و دوره سوم جدول تناوبی عنصرها جای دارد. عدد اتمی این عنصر ۱۴ است و چهار الکترون در لایه ظرفیت دارد. جرم اتمی سیلیسیم ۲۸/۰۸۶ است و دارای سه ایزوتوپ پایدار میباشد. واکنش پذیری این عنصر کمتر از کربن نافلز هم گروه و بالاسری خود است ولی واکنش پذیری آن از ژرمانیوم شبه فلز پایین دستی اش بیشتر است. ستیز بر سر ویژگیهای سیلیسیم به روزهای نخست که آن را پیدا کردند بازمیگردد. نخستین بار سیلیسیم در سال ۱۸۲۴ به صورت خالص فراوری شد. نام آن از واژه لاتین سیلیس (Silicis) به معنی سنگ چخماق گرفته شدهاست و -ium که در انتهای آن گذاشته شده برای اشاره به ویژگیهای فلزی آن است، پسوندی که در بسیاری زبانهای غیر انگلیسی کاربرد دارد. البته نامی که در انگلیسی برای آن بکار میرود Silicon است که برای همانندی با دیگر نا فلزها مانند کربن برگزیده شدهاست. این تغییر نام در سال ۱۸۳۵ پیشنهاد شد.

سیلیسیم هشتمین عنصر فراوان در جهان

سیلیسیم از دید فراوانی برپایه جرم، هشتمین عنصر فراوان در جهان است. البته به سختی میتوان آن را به صورت خالص و آزاد در طبیعت پیدا کرد. سیلیسیم را بیشتر میتوان در گرد و غبار، ماسه، سیارک ها و سیاره ها و در قالب سیلیسیم دی اکسید یا سیلیکات ها پیدا کرد. بیش از ۹۰٪ پوسته زمین از کانی های سیلیکات ساخته شدهاست به همین دلیل سیلیس پس از اکسیژن فراوانترین ماده در پوسته زمین است.

کاربرد تجاری

بیشتر سیلیسیمی که به صورت تجاری کاربرد دارد بدون هیچ گونه جداسازی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و خیلی کم بر روی ترکیب طبیعی آن فراوری صورت میگیرد. در بخش صنعت ساختمان و تولید سرامیک هم هنگام کاربرد رس، ماسه و سنگهای سیلیسی همین رویکرد وجود دارد. سیلیکاتها برای ملات و اندود گچ و سیمان به سیمان پورتلند میروند و پس از آنکه با شن و ماسههای سیلیسی آمیخته شدند از آنها بتن ساخته میشود. کاربرد دیگر ماده در سرامیک برخی ابزارهای خانگی مانند پرسلان، شیشه های سنتی آهک سود دار با پایه کوارتز واست. سیلیسیم کاربید از ترکیبهای امروزی تر سیلیسیم است که از آن سرامیکهای پرمقاومت ساخته میشود. پلیمرهای با پایه سیلیسیم را سیلیکون مینامند.

بیشتر سیلیسیم آزاد در صنعتهای پالایش فولاد، ریختهگری آلومینیم و بسیاری صنعتهای حساس شیمی (مانند سیلیس دودی) کاربرد دارد. کمتر از ۱۰ درصد سیلیسیم در ساخت نیمه رساناها به کار میرود. این سیلیسیم که بسیار پالوده شده (درجه خلوص بالا دارد) شاید مهمترین نقش را در اقتصاد دنیا داشته باشد چون صنعت الکترونیک، ساخت تراشه های مدار و درنتیجه ساخت بیشتر رایانهها وابسته به آن است.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  بررسی و کاربرد رل سیلکون استیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا