گروه بازرگانی نوید

بررسی انواع سیم و مزایای انواع سیم لاکی

انواع سیم
انواع سیم و مزایای آنها

فهرست مطالب

معرفی انواع سیم ها ( سیم مفتولی، سیم افشان، سیم کواکسیال، کابل سه‌فاز و سیم لاکی)

پیش از معرفی سیم ترانس ، انواع و نحوه استفاده از آن، ابتدا با مفهوم سیم و هادی الکتریکی آشنا می‌شویم.

هادی الکتریکی:

در یک تعریف کلی به موادی که در صورت اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی به آن‌ها، جریان الکتریکی را با مقاومت کمی از خود عبور دهند، هادی یا رسانای الکتریکی گفته می‌شود. طلا، نقره و مس از بهترین رساناهای الکتریکی هستند. موادی که در مقابل عبور جریان مقاومت بزرگی از خود نشان می دهند نارسانای الکتریکی یا عایق الکتریکی هستند مانند چوب، انواع پلاستیک و سرامیک. برخی از مواد نیز وجود دارند که در شرایطی خاص مانند رساناها و در شرایطی دیگر مانند نارساناها هستند که به آن‌ها نیمه رسانا یا نیمه هادی گفته می‌شود. مواد نیمه هادی با توجه به ویژگی منحصر به فردی که دارند در بسیاری از قطعاتی که رفتار آن‌ها به صورت الکتریکی کنترل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع دیود و کلیدهای نیمه هادی از مواد نیمه رسانا مانند سیلیکون، ژرمانیوم، سلنیوم و … ساخته می‌شوند. برخی از آلیاژهای خاص نیز در دماهای بسیار پایین مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند که ابررسانا نام دارند.

سیم

برای انتقال پتانسیل الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر از سیم‌ها که رسانای الکتریکی هستند استفاده می‌گردد. سیم‌ها عموماً از یک رسانای الکتریکی و یک عایق الکتریکی که به صورت روکش بر روی هادی قرار گرفته است تشکیل شده‌اند. هادی سیم‌ها عموماً از جنس مس یا آلومینیوم یا ترکیبات آن‌ها ساخته می‌شوند. هدایت مس از آلومینیوم بهتر است بنابراین سیم‌های مسی عملکرد بهتری دارند گرچه گران‌تر هستند. عایق سیم‌ها از مواد پلاستیکی است که وظیفه آن تامین ایزولاسیون الکتریکی سیم دارای پتانسیل الکتریکی از محیط اطراف آن است. سیم‌ها بسته به کاربرد آن‌ها در ضخامت‌ها و اشکال محتلف موجود هستند. در ادامه برخی از انواع پرکاربرد سیم را بررسی می‌کنیم.

  • سیم مفتولی

این سیم‌ها از یک رشته سیم تشکیل شده‌اند و به دلیل فرم‌پذیری مناسب در تابلوهای برق کاربرد دارند. در جریان‌های مختلف از ضخامت‌های مختلف این سیم استفاده می‌گردد.

  • سیم افشان

این سیم‌ها از تابیده شدن تعداد فراوانی از رشته‌های نازک سیم تشکیل شده‌اند و به همین دلیل انعطاف‌پذیری خوبی دارند. به دلیل قابلیت انعطاف خوب از آن‌ها در سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود.

  • سیم کواکسیال

 این نوع سیم علاوه بر هادی الکتریکی دارای یک هادی دیگر است که با فاصله کمی بر روی هادی اصلی بافته شده است و از ورود نویزهای الکترومغناطیسی به هادی اصلی جلوگیری می‌کند. از سیم کواکسیال برای انتقال سیگنال در آنتن‌ها و یا رابط بین دستگاه‌های صوتی و تصویری استفاده می‌گردد.

  • کابل سه‌فاز

 زمانی که چند سیم دارای روکش در کنار هم در داخل یک روکش دیگر قرار گیرند تشکیل یک کابل می‌دهند. گرچه در صحبت‌های عادی بین سیم و کابل تفاوتی قائل نمی‌شویم. برای انتقال برق سه فاز از کابل با سه رشته سیم استفاده می‌شود که به آن کابل سه‌فاز گفته می‌شود. البته اگر نول هم وجود داشته باشد این کابل دارای ۴ رشته سیم است.

 سیم لاکی تشکیل شده از یک رشته سیم است که بر روی آن لایه نازکی از عایق قرار گرفته است. به دلیل حجم عایق کمی که این نوع از سیم دارد، در سیم‌پیچی‌های موتور و ترانسفورماتور به وفور از آن استفاده می‌گردد به نحوی که به سیم ترانس معروف است. سیم لاکی یا سیم ترانس با قطر سطح مقطع آن شناخته می‌شود. این سیم از ضخامت ۰.۰۵mm تا ۶mm در بازار موجود است که بسته به میزان جریان عبوری از آن ضخامت سیم تعیین می‌شود. به‌عنوان یک تقریب مهندسی عدد ۴A/mm2 تقریب مناسبی برای چگالی جریان حداکثر سیم لاکی است.

آیا خرید سیم لاکی در مقایسه با سیم های سنتی کار درستی است؟

سیم لاکی یا سیم انعطاف پذیر، یک سیم مسی یا آلومینیومی است که با یک لایه بسیار نازک از عایق پوشش داده شده است. از این سیم در ساخت ترانسفورماتورها، القاگرها، موتورها،بلندگوها، سوپاپ های هارد دیسک، الکترومغناطیس ها و دیگر مواردی که نیاز به کویل های محکم و باریکی از سیم عایق بندی شده دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. از سیم لاکی آلومینیومی در ساخت ترانسفورماتور ها و موتورهای بزرگ استفاده می شود و به علت هدایت الکتریکی پایین این سیم، در مقایسه با سیم لاکی مسی، به سطح مقطع عرضی ۱/۶ برابر نوع مسی نیاز دارد تا به مقاومت DC مشابهی دست پیدا کند. سیم لاکی درجه حرارت پایین، دارای عایق هایی است که می تواند توسط گرمای لحیم کاری برداشته شود و یک لایه لحیم جای آن را بر روی هادی سیم بگیرد. امروزه در بسیاری از ابزار های صنعتی، از سیم لاکی استفاده می شود. عایق به کار رفته در ساخت این سیم، در اثر درجه حرارت بالا بر روی سطح سیم تثبیت می شود و با حفظ خواص آن در طول زمان، آن را تبدیل به یک محصول کاملا کاربردی و استراتژیک می کند.

سیم لاکی با سیم معمولی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت سیم لاکی با سیم معمولی در پوشش نازک اطراف آن است. پوشش اطراف سیم معمولی از جنس پلاستیک است که به نسبت پوشش سیم لاکی ضخیم تر و در مقابل درجه حرارت مقاومت کمتری دارد. نازک بودن عایق سیم لاکی سبب می شود برای چرخش در ترانسفورماتورها و موتورها فضای کمتری را اشغال کند و از این جهت کارامد تر از سیم معمولی باشد.

ویژگی هایی از سیم لاکی آلومینیومی که آن را از سایر سیم ها متمایز می سازد:

یکی از ویژگی های سیم لاکی آلومینیومی که آن ها را برای استفاده در این دستگاه ها بسیار جذاب می کند، مقاومت آن در برابر خوردگی است. سیم لاکی آلومینیومی و سیم مگنت مس ماده ای انتخابی است برای استفاده در مدارهای الکتریکی، به عنوان مدت طولانی آن را ادامه می دهد. ویژگی های مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی سیم لاکی آلومینیومی از سیم لاکی مسی به دلیل تفاوت ذاتی مواد هادی متفاوت است. این تفاوت ها در روش های آزمون خاص و  یا الزامات عمل کرد برای سیم لاکی آلومینیومی انعطاف پذیر مانند انحطاط، انطباق و انعطاف پذیری، شوک گرما، مقاومت در برابر تراشه، تداوم و استقامت حرارتی منعکس شده است.

مزایا سیم لاکی آلومینیومی وزن سبک است. این محصول به طور گسترده ای در ابزارهای الکتریکی، بالستیک، الکترونیک خودرو، یخچال و فریزر و موتورهای کمپرسور تهویه مطبوع، تلویزیون، اجاق برقی، اجاق های مایکروویو، ترانسفورماتورهای مختلف و دیگر انواع موتورهای الکتریکی الکترونیکی، لوازم الکتریکی استفاده می شود. سیم لاکی آلومینیومی گاهی اوقات برای ترانس های بزرگ و موتور استفاده می شود، اما به دلیل هدایت الکتریکی پایین تر، سیم الماس آنالایزر آلومینیومی باید ۱.۶ برابر سطح مقطع عرضی به عنوان یک سیم لاکی مسی برای دستیابی به مقاومت DC قابل مقایسه باشد. سیم مگنت قطر کوچکتر معمولا یک مقطع گرد دارد.سیم لاکی آلومینیومی ضخیم تر معمولا مربع یا مستطیل شکل (با گوشه های گرد) به منظور استفاده کارآمد از فضای پیچیده در دسترس است.

برای اطلاعات بیش تر می توانید به سیم لاکی چیست و چرا از آن استفاده میکنیم؟ و سیم لاکی آلومینیومی مستطیلی مراجعه فرمایید.

سیم لاکی آلومینیومی یا سیم لاکی ریز مسی معمولا از یک تا سه لایه از عایق پلیمری فیلم، اغلب از دو ترکیب مختلف استفاده می کند تا یک لایه عایق کاری سخت و سخت را فراهم کند. پلی اتیلن پلی آمید (EIW)، پلی آمید پلییمید (یا آمید امید) ((به ترتیب به منظور افزایش دامنه دما) پلی وینیل رسمی یا فرمور (PVF)، پلی اورتان، پلی آمید (PUW)، پلی استر (PEW) AI-EIW) و پلی آمید (AIW).

مزایای سیم لاکی آلومینیومی نسبت به سایر سیم ها

درجه حرارت، درجه حرارت سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی را نشان می دهد که عمر آن ۲۰۰۰۰ ساعت است. در دمای پایین تر، طول عمر سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی بیشتر است (حدود ۲ عامل برای هر دمای پایین تر ۱۰ درجه سانتی گراد). کلاس های دمای معمولی ۱۰۵ درجه سانتی گراد، ۱۳۰ درجه سانتی گراد، ۱۸۰ درجه سانتی گراد، ۱۸۰ درجه سانتی گراد و ۲۲۰ درجه سانتی گراد است. 

سایز سیم لاکی

یکی از خواص اولیه که مفتول سیم آلومینیوم و مفتول سیم مسیل مطلوب برای کاربردهای وسیع است عایق نازک لعابی است. ترانسفورماتورها، موتورها و ژنراتورها همه دستگاه هایی هستند که بر اساس سیم پیچ هستند، که یک دستگاه تولید کننده میدان های مغناطیسی و جریان الکتریکی با استفاده از کویل های بزرگ است. کوچکتر این دستگاه ها، قوی تر هستند. از آنجا که سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی با استفاده از یک پوشش نازک مینا به جای دیگر انواع عایق ضخیم مانند کاغذ، شیشه فیبر، میکا و غیره عایق شده است. سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی کمتر فضای در شکل کویل را جذب می کند کویل های مؤثرتری و فشرده با کارایی بیشتر تولید می کنند.

هدایت سیم لاکی

سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی به طور گسترده ای در دستگاه های الکتریکی استفاده می شود. سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی مجهز به انتقال جریان الکتریکی است. به خصوص، سیم مگنت مس مینا دارای مقاومت کمتر نسبت به تقریبا هر سیم عایق شده است. این به این معنی است که ژنراتورانی که از سیم مسیل مسی استفاده می کنند، برق بیشتری نسبت به ژنراتور هایی که اکثر مواد دیگر را تولید می کنند تولید می کنند. کویل موتورز ساخته شده از مفتول سیم مفتول مسی باعث حرکت بیشتری خواهد شد. ترانس ساخته شده از سیم لاکی و سیم لاکی آلومینیومی باعث کاهش انرژی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  سیم لاکی چیست و چرا از آن استفاده میکنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا