گروه بازرگانی نوید

هسته ترانس چیست؟

فهرست مطالب

هسته ترانس چیست ؟

هسته ترانسفورماتور یک قطعه از مواد مغناطیسی با نفوذ پذیری مغناطیسی بالا است که برای محدود کردن و هدایت میدان مغناطیسی در دستگاه های الکتریکی، الکترومکانیکی و مغناطیسی مانند الکترومغناطیسی، ترانسفورماتور، موتور الکتریکی، ژنراتور، القایی، مغناطیسی ضبط مغناطیسی و مغناطیسی استفاده می شود. از فلز فرومغناطیسی مانند آهن و یا ترکیبات فرمی مگنت مانند فریت ها ساخته شده است. نفوذ پذیری بالا نسبت به هوا اطراف باعث می شود خطوط میدان مغناطیسی در مواد هسته ترانسفورماتور متمرکز شوند. میدان مغناطیسی اغلب توسط یک سیم پیچ جریان در اطراف هسته ایجاد می شود.

استفاده از هسته ترانسفورماتور می تواند قدرت میدان مغناطیسی در یک سیم پیچ الکترومغناطیسی را با چند صد برابر بیشتر از هسته ترانسفورماتور بدون هسته افزایش دهد. با این حال هسته های ترانسفورماتور عوارض جانبی دارند که باید در نظر گرفته شود. در دستگاه های متناوب (AC) آنها باعث تلفات انرژی می شوند، به علت هیسترزیزه و جریان های پیچشی در برنامه های کاربردی مانند ترانسفورماتور و سلف ها، خسارات هسته ای نامیده می شود. مواد مغناطیسی “نرم” با کمرنگ بودن و هیسترزیس کم، مانند فولاد سیلیکون یا فریت، معمولا در هسته استفاده می شود.

هسته ترانس از نوارهای نازک از ورق سیلیس دانه گرا ساخته شده است که لمینیت نامیده می شود که با پوشش های نازک مواد عایق الکتریکی جدا شده (با این حال هنوز هم از نظر مغناطیسی) یکدیگر هستند. این امر برای کاهش ضررهای بدون بار ترانسفورماتور مهم است. هسته ترانس منبع گرما در ترانسفورماتور است و به عنوان یک هسته در اندازه افزایش می یابد، کانال های خنک کننده در داخل هسته ممکن است لازم باشد. مشکلات مانند لمینیت هسته ای کوتاه مدت منجر به افزایش ضرر و احتمالا گرمای بیش از حد هسته ترانسفورماتور خواهد شد.

فروش انواع هسته ترانس

این هسته ترانس از ساختارهای مکانیکی متخلخل است که آن را نگه می دارد و از آن حمایت می کند و سپس عمدا به یک نقطه متصل می شود. هسته ترانسفورماتور بزرگ تر که دارای بخش های اصلی هسته ای است که از کانال های خنک کننده جدا شده اند، می توانند جفرسون های هسته ای را به هم متصل کنند تا بخش های هسته را به هم متصل کنند و یک سرب واحد را به طور جامد به گروه متصل شده به زمین وصل کنند. هسته ترانس، که به طور مؤثر یک هادی است که به عنوان مسیر انتقال جریان در نظر گرفته نمی شود، ممکن است از طریق اتصال کوپلینگ با سیم پیچ های بیرونی زمانی که ترانسفورماتور به انرژی (منجر به تخلیه جزئی است که ممکن است به ترانسفورماتور آسیب برساند) ترانسفورماتور بار را حمل می کند مگر اینکه هسته به طور جامد به زمین متصل شود. زمین هسته نیز عملیات حفاظت از دستگاه را در صورت وقوع شکستن عایق هسته اطمینان می دهد.

مواد اصلی هسته ترانسفورماتور

هسته ترانس آلیاژ آهن است که ممکن است از صفر تا ۶.۵ درصد سیلیکون (Si: 5Fe) داشته باشد. ورق سیلیس به طور قابل توجهی مقاومت الکتریکی فولاد را افزایش می دهد، که جریان های پیچشی منجر شده را کاهش می دهد و بنابراین کاهش خزش هسته ترانس را کاهش می دهد. منگنز و آلومینیوم می تواند تا ۰.۵٪ اضافه شود. افزایش میزان سیلیس مانع جریان های پیچشی و چرخاندن حلقه هیسترزیس مواد می شود، بنابراین باعث کاهش ضربان های هسته ترانس می شود. با این حال، ساختار دانه سخت و خرد می شود فلز، که به طور قابل توجهی کارایی مواد، به ویژه هنگامی که آن را نورد. هنگام آلیاژ کردن هسته ترانس، سطح غلظت کربن، گوگرد، اکسیژن و نیتروژن باید کم باشد، زیرا این عناصر حضور کربید، سولفید، اکسید و نیتریت را نشان می دهد. این ترکیبات هسته ترانس، حتی در ذرات کوچک به عنوان یک میکرومتر قطر، افزایش هیسترزیز را افزایش می دهد در حالی که همچنین کاهش نفوذپذیری مغناطیسی هسته ترانس. حضور کربن اثرات مخرب بیشتری نسبت به گوگرد و اکسیژن دارد. کربن نیز باعث می شود که پیری هسته ترانس مغناطیسی به آرامی محلول جامد را ترک کند و به عنوان کاربید رسوب کند و در نتیجه باعث کاهش قدرت در طول زمان شود. به همین علت، سطح کربن تا ۰.۰۰۵٪ یا پایین تر نگه داشته می شود. هسته ترانس سطح کربن را می توان با خنک کردن ورق سیلیس در فضای نابود کننده مانند هیدروژن کاهش داد.

هسته ترانس، ورق سیلیس خاصی است که برای تولید خواص مغناطیسی خاصی مانند یک منطقه کوچک هیسترزیزه (انحلال کم انرژی انرژی در هر چرخه یا از دست دادن هسته کم) و نفوذ پذیری بالا است. هسته ترانس نیز می تواند به عنوان ورق سیلیس، آهن هسته، رل سیلیکون استیل یا ورق الکتریکی نامیده می شود. هسته ترانس معمولا به صورت نوار سرد ورق کمتر از ۰.۲۳ تا .۰۳۵ میلی متر ضخامت برای جهت گندم ۰.۵ میلی متر ورق سیلیس. این نوارها زمانی که با هم تشکیل می شوند، تشکیل لایه می شوند. پس از جمع آوری، آنها از هسته ترانس لمینیت ترانسفورماتور یا اجزای استاتور و روتور موتورهای الکتریکی تشکیل می شوند. لمینیت ها ممکن است به شکل کامل خود را با خطوط برش هسته ترانس برش داده و از بین بروند.

ساختار هسته ترانس چیست ؟

هر دو سیم پیچ اولیه و ثانویه در اطراف یک هسته ترانس نرم آهن معمولی ساخته شده از لمینیت های فردی برای کاهش جریان ویرچ و تلفات قدرت پیچیده شده است. سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور به منبع تغذیه AC وصل می شود که باید در طبیعت هسته ترانس سینوسی باشد، در حالی که سیم پیچ ثانویه برق را به بار تحمیل می کند. با این توضیح، ترانسفورماتور می تواند در مقایسه با منبع متصل هسته ترانس به سیم پیچ ثانویه مورد استفاده قرار گیرد، در صورتی که ولتاژ و امتیاز فعلی مشاهده می شود.

میدان مغناطیسی هسته ترانس

ترانسفورماتور ولتاژ می تواند به عنوان یک جزء الکتریکی به جای یک مولفه الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد. ترانسفورماتور اساسا دستگاه الکتریکی منفعل الکترومغناطیسی استاتیک (یا ثابت) است که بر اساس قانون القای فارادی با تبدیل انرژی الکتریکی از یک مقدار به دیگری کار می کند. هسته ترانس این را با اتصال دو یا چند مدار الکتریکی به یکدیگر با استفاده از یک مدار مغناطیسی معمولی که توسط ترانسفورماتور تولید می شود، انجام می دهد. ترانسفورماتور بر اساس دستورالعمل “القای الکترومغناطیسی” عمل می کند، به شکل القاء متقابل. القاء متقابل فرایندی است که توسط آن یک سیم پیچ مغناطیسی هسته ترانس ولتاژ را به یک کویل دیگری که در مجاورت آن قرار دارد القا می کند. سپس می توانیم بگوییم که هسته ترانس در “میدان مغناطیسی” کار می کنند و هسته ترانس از این واقعیت که “یک” ولتاژ یا سطح فعلی را به دیگری تبدیل می کنند، نام خود را می گیرند.

هسته ترانس در ترانسفورماتور قادر به افزایش و یا کاهش ولتاژ و جریان فعلی عرضه خود، بدون تغییر فرکانس خود، و یا میزان برق از طریق یک سیم پیچ به دیگری از طریق مدار مغناطیسی هسته ترانس است. یک ترانسفورماتور ولتاژ تک فاز اساسا شامل دو کویل الکتریکی سیم است، یکی از آن ها «سیم پیچ اولیه» نامیده می شود و دیگری سیم پیچ ثانویه نامیده می شود. برای این آموزش، قسمت “اولیه” ترانسفورماتور را به عنوان طرفی که معمولا قدرت را به دست می گیرد، تعریف می کنیم و “ثانویه” به عنوان طرفی است که معمولا قدرت را ارائه می دهد. در یک ترانسفورماتور ولتاژ تک فاز، هسته ترانس ابتدا معمولا با ولتاژ بالاتر است.

هسته ترانس چگونه کار می کند؟

هسته ترانس برای سطح بالای نفوذ پذیری آن ها شناخته شده است، و آن ها را انتخاب خوبی برای انتقال ولتاژ در سطح فرکانس صوتی می کند، به عنوان هسته ترانس نفوذ کننده جریان جریان مغناطیسی را کاهش می دهد. با این حال، هسته ترانس بدون سر و صدا دارای سطح بالایی از افت جریان جریان الکتریکی هستند که زمانی اتفاق می افتد که یک ماده هدایت کننده در یک میدان مغناطیسی در حال تغییر قرار بگیرد و می تواند به گرمایش هسته ترانس منجر شود. به علت حضور چندین ورق سیلیس، که توسط مواد عایق غیر مستقیم بین لایه ها محافظت می شود، این جریان های گردابی در آن قرار دارند و اثرات مغناطیسی کاهش می یابد. اگرچه لمینیت نازک برای تولید سخت تر است و گران تر است، آنها در ترانسفورماتورهای با فرکانس بالا کارایی دارند.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  ترانسفورماتور چیست ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا