گروه بازرگانی نوید

بافت گوس ورق سیلیس

فهرست مطالب

بافت ورق سیلیس

بافت ورق سیلیس غير گرا، بافت های مکعبی با دانه های خود هواپیما موازی با سطح ورق و توزیع یکنواخت جهت می باشد، در حالی که بافت گس با یک جهت گیری کریستالوگرافی دانه ساختار معمول دانه از ورق سیلیس دانه گرانشی است.

اکثر ورق سیلیس دارای زاویه یابی غلط ۲۵-۵۵ درجه با ماتریس های تغییر شکل یافته اطراف هستند. دانه های جدید گلاس ورق سیلیس عمدتا در هسته های باند برشی در دانه های {۱۱۱} p، {۱۱۱} n و {۱۱۲} n تغییر شکل داده می شوند و تعداد نوارهای برشی به همان ترتیب کاهش می یابد. ایجاد هسته مکعب جدید نیز در داخل نوارهای برشی ورق سیلیس صورت می گیرد. 

دانه های جدید ورق سیلیس {۱۱۱} p در دانه های شکل ناپذیر {۱۱۱} n و دانه های جدید {۱۱۱} N در دانه های {۱۱۱} p تغییر شکل یافتند. تأثیر تداخل ترمو مکانیکی کاربردی بر پیشرفت ریزساختار در ورق سیلیس غير گرا نیز مورد بررسی قرار گرفت. ریزساختار ستونی را می توان پس از ترکیب نورد سرد و شرایط مناسب انجماد به دست آورد. تأیید شد که میکروساختار ستون یافته ورق سیلیس به دست آمده دارای اجزای سازنده ی مکعبی است.

چگونه بافت گوس در ورق سیلیس شکل می گیرد؟

اکثر ورق سیلیس با یک بافت گوس مشخص شده. این بافت تیز به علت یک رشد دانه گوس و یا غیر طبیعی در طی یک درجه حرارت بالا در انتهای فرآیند تولید، بوجود می آید. گرچه این موضوع از بیش از ۵۰ سال تحقیق بنیادی و کاربردی است، اما توافق کلی درباره منشا رشد مطلوب دانه های گوس ورق سیلیس وجود ندارد. با این حال شناخته شده است که ارثی بودن جهت گوس از مراحل تولید اولیه نقش مهمی دارد. بنابراین، تحقیقات شدید در نظر دارد که بتدر را درک تکامل جهت گوس ورق سیلیس در رل سیلیکون استیل دانه گرا (Oriented Silicon Steel) صنعتی در مرحله های مختلف تولید، یعنی نورد گرم، نورد سرد، آنیلینگ اولیه و آنیلینگ ثانویه، درک کنند.

تکامل بافت گوس ورق سیلیس در طول پردازش

بافت قوی گوس ورق سیلیس دانه گره نتیجه یک طرح پردازش پیچیده است. e یک زنجیره ارثی با ساختار طولانی و بافت بلند. منشاء تکامل جهت نهایی گوس ورق سیلیس در مرحله نورد گرم است، جایی که جهت گوس ورق سیلیس نزدیک به سطح ورق به علت تغییر شکل برشی ایجاد می شود. اهمیت خاصی از این لایه زیر سطحی حاوی گوس با آزمایش هایی که در آن این لایه حذف شده بود، نشان داده شده بود و در نتیجه ناپدید شدن کریستالیزاسیون ورق سیلیس ثانویه نشان داده شد. در مواد نورد سرد، مقدار جهت گیری گوس حدود ۱٪ به عنوان اندازه گیری با استفاده از پراش الکترونیکی می باشد. مولفه گوس ورق سیلیس به ضعیف بودن با پراش اشعه ایکس می باشد که در مطالعات قبلی استفاده می شود. در مرحله بعدی آنیلینگ اولیه، ماده کریستالیزه می شود و جزء گوس ورق سیلیس کمی افزایش می یابد. در فرآیند نهایی ثانویه درجه حرارت بالا درجه حرارت، رشد دانه های طبیعی توسط ذرات مهار می شود. اما برخی از دانه های گوس ورق سیلیس که در مواد متخلخل رشد می کنند، به طور غیر طبیعی باعث ایجاد یک بافت گوس شدید می شوند، که به طور متوسط ناسازگار از جهت دقیق گوس حدود ۳ تا ° -۷ درجه است.

بررسی خواص مغناطیسی و اندازه گیری بافت ورق سیلیس

اندازه گیری شدت بافت در ورق سیلیس دانه گرانشی به علت اندازه دانه های بزرگ از میلی متر تا سانتی متر، یک کار چالش برانگیز است. اگر چه در ادبیات به طور گسترده ورق سیلیس ادعا می شود که انحراف های جهت گیری ورق سیلیس از جهت ایده آل گوس در محدوده حدود ۷ درجه برای ورق سیلیس معمولی دانه گرا و در محدوده حدود ۳ درجه برای نمرات نفوذ پذیری بالا قرار دارد، هیچ تحقیق دقیق با یک ارتباط آماری مناسب ورق سیلیس برای نویسندگان شناخته شده است. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل بافت و تعیین جهت گیری برای تعیین برآورد رسوب گوس از مقادیر مختلف ورق سیلیس دانه گران بها، میکروسکوپ جهت گیری با استفاده از روش پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ جهت گیری EBSD بزرگ پراش پرتو الکترونی ورق سیلیس مورد استفاده قرار گرفت. دو مسیر تولید برای صفحات ورق سیلیس  دانه گرانول مقایسه شده است، مسیر معمول و مسیر گرمایش کم با قدرت مهار کننده پایین است. نتایج اندازه گیری بافت ورق سیلیس نشان می دهد که هر دو مسیر ارائه مقادیر قابل مقایسه از انحراف های جهت گیری ورق سیلیس. علاوه بر این، می توان نشان داد که تفاوت های کوچک خواص مغناطیسی ورق سیلیس می تواند با شدت بافت مواد مرتبط باشد. 

خواص مغناطیسی ورق سیلیس می تواند در طول مسیر در جهت های مختلف آزمایش شود. این اثر ورق سیلیس ناشی از خصیصه ای غیر متقارن تعامل مغناطیسی بین حامل های اتمی مغناطیسی مواد است. ورق سیلیس در مقیاس ماکروسکوپیک در فلزات همیشه مشاهده نمی شود، زیرا در بسیاری از آلیاژهای پلی کریستالی، انیزوتروپی مغناطیسی ابتدایی ورق سیلیس که برای اکثر کریستال های فردی ذاتی است، به طور متقارن در یک دانه ی پلی کریستالی به طور تصادفی متقاطع (بافت تصادفی) جبران می شود. از سوی دیگر، در یک کریستال، انحصار مغناطیسی ورق سیلیس یک اثر قابل مشاهده است، مانند تفاوت در ارزش حساسیت مغناطیسی بلورهای پارامغناطیس در طول مسیرهای مختلف. ورق سیلیس به ویژه در کریستالهای فرومغناطیسی بسیار بزرگ مسیرهای مختلف است.

نقش توپولوژي دانه در رشد غلظت دانه در ورق سیلیس

ورق سیلیس دانه گرا (Oriented) اغلب به عنوان ورق سیلیس دو طرفه گرا خوانده می شود، زیرا آن ها دارای دو محور مغناطیسی عمود بر قطر کوچک در ورق سیلیس است. این اثر نقش توپولوژي دانه در رشد غلظت دانه در ورق سیلیس را مورد بررسی قرار می دهد. این سوال در مورد این که آیا رشد غلات غلات دانه های گوس در دوره بازسازی ثانویه می تواند به صورت تفسیر شود از مزیت اندازه اولیه که این دانه ها از نورد و رسوب مجدد اولیه به ارث می برند. برای این منظور همبستگی بین جهت گیری کریستالوگرافی ورق سیلیس، اندازه و تعداد همسایگان بعدی دانه های بزرگ در زیر سطح لایه ورق سیلیس بازسازی شده اولیه مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که بیش تر دانه های بزرگ دارای جهت گیری ورق سیلیس بر روی فیبر است (محور ۰۰۱ موازی با جهت نورد)، اما به خصوص جهت نزدیک گوس نیست. هم چنین، تماشای دانه ها ورق سیلیس بیش تر نبوده و نزدیکتر به جهت گوس دیده می شود. در عوض، پراکندگی انحراف زاویه ای به جهت گسس در طیف وسیعی از اندازه دانه ورق سیلیس مشابه بود و این نیز ثابت شد که تعداد همسایگان بعدی دانه و نه اندازه دانه آن بررسی شده است. با این حال، ورق سیلیس یک دانه منفرد یافت شد که نزدیک به جهت گیری گوس بود و تعداد زیادی از همسایگان بعدی داشت و بنابراین ممکن است ورق سیلیس به عنوان یک هسته ترانس برای بازسازی ثانویه عمل کند. با این وجود، غلات با تعداد مشابه همسایه و انحراف زیادی به جهت گوس ورق سیلیس نیز یافت شد. بنابراین، دلیل توپولوژیکی تکامل بافت گوس هنوز مشخص نشده است. با این حال ممکن است این نکته باشد که ریزش شدید هسته گوس (۱ از ۱۰۶ دانه) از زمان رصد یک هسته ترانس واقعی جلوگیری کرده است.

ورق سیلیس  FeSi با جهت گیری اولیه، همچنین به عنوان جهت گوس اشاره شده است، سرد شدن ورق سیلیس تا کاهش ضخامت ۸۹٪ بود. بیش تر حجم کریستال به دو جهت متقارن ورق سیلیس چرخانده شده است. با این حال، یک جزء ضعیف گوس  ورق سیلیس در مواد بسیار پراکنده باقی مانده است، گرچه جهت گیری گوس  ورق سیلیس به طور مکانیکی در زیر بارگذاری صفحه فشار هوا است. دو نوع از مناطق گسوس گراس در ماده ای که ورق سیلیس در معرض کاهش ۸۹٪ قرار دارد قابل تشخیص است. به نظر می رسید که این دو نوع گوس ورق سیلیس مناطق دارای ریشه های متفاوت هستند. دانه های گوس  ورق سیلیس که در زمان تنش در حوزه های برشی ایجاد شده اند. نوع دیگری از منطقه گوس ورق سیلیس در بین میکروب ها وجود دارد که جهت گیری اولیه گوس را حفظ کرده است.

برای کسب اطلاعات محصولات گروه بازرگانی نوید  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  ورق سیلیس چیست ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا